KATRI VERRONEN – “ILIMASSA”

JULISTEKATRI4

Katri Verrosen piirustusnäyttelyyn “Ilimassa” täyttivät gallerian 2.5 metriä korkeat seinät lattiasta kattoon ja seinästä seinään. Elävästä mallista reippaasti piirretyt henkilöt tuntuivat leijuvan ilmassa katsojan ympärillä, johon murresana ilimassa viittaa.

Näyttely oli 26 vuotiaan taiteilijan ensinäyttely. Aiemmin hän on osallistunut muun muassa Baltic Drawing – näyttelyyn 2016.

KIM JOTUNI – “WOOD/FLESH”

woodfleshIMG_20170306_182242 IMG_20170306_181910 IMG_20170306_181525 IMG_20170306_181218 IMG_20170306_181144 IMG_20170306_180856

KIM JOTUNI “WOOD/FLESH” 6. – 30.3.2017

Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa opiskeleva Kim Jotuni (s.1982) tuo Imatran Taidebunkkeriin puusta veistettyjä elävän oloisia organismeja. Hahmot tuovat mieleen kenties ihmisen poispäin kääntyneen selän, aavikolle kuolleen eläimen raadon tai lihaksiston ihon alla. Veistokset jättävät katsojan tulkinnalle tilaa, sillä niitä on mahdotonta heti luokitella. Puuveistoksiin on yhdistetty myös sulaa alumiinia. Kuuma alumiini on polttanut puuta ja jättänyt pintaan arven kaltaisen jäljen.

Teokset ovat valmistuneet varta vasten näyttelyä varten Taidebunkkerin karuun tilaan. Veistokset ovat kirkkaiden lamppujen alla kuin koelaboratoriossa. Puun käsittelyn jälki on vuorotellen hiotun sileää ikään kuin paljastaen jotain puun sisältä ja osittain kirveellä hakatun karkeaa. Teoksissa voi nähdä muistumia antiikista säilyneiden torsojen jännittyneistä lihaksista, jotka muuttuvat kokonaisuudestaan irrotettuna liki abstrakteiksi hahmoiksi. Näyttelyn veistokset häilyvät esittävän ja abstraktin rajalla. Taiteilijan lähtökohtana on ollut ajatus “puun lihallistamisesta”.

Veistoksissa käytetyt materiaalit kantavat merkityksiä mukanaan. Puu orgaanisena ja ikiaikaisena materiaalina saa rinnalleen alumiinin, teollisuuden käyttöönsä valjastaman modernin ajan metallin. Sulan metallin kanssa työskentelyyn liittyy oma yllätyksellisyytensä. Millaisia ovat sulan alumiinin arvaamattomat reitit puun pinnalla?

Näyttely on toinen osa Jotunin maisterin tutkinnon opinnäytettä Kuvataideakatemiassa. Hän osallistuu myöhemmin keväällä yhteisnäyttelyyn Kuvan Kevät. Kim Jotuni on syntynyt Järvenpäässä 1982.  Hän on aikaisemmin valmistunut Tampereen yliopistosta filosofian maisteriksi pääaineenaan filosofia, suorittanut puusepän perustutkinnon, opiskellut Jurvassa koristeveistoa ja Oriveden opiston kuvataidelinjalla. Hän on voittanut Nykyaikainen vaivaisukko veistoskilpailun vuonna 2013. Hänen ja Akuliina Niemen yhteisteos Virtaus (2014) on sijoitettuna Lappeenrannan veistospuistoon (Stone Sculpture Park).

Z.V. MISYTA – “NÄEN SEN”

juliste nettiversio

IMG_20170203_171916 IMG_20170203_180516 IMG_20170203_180817 IMG_20170203_180822 IMG_20170203_180842

3. – 28.2.2017 oli esillä kuvataiteen kolmannen vuoden opiskelija Z.V. Misytan “NÄEN SEN” näyttely, johon sisältyi kineettisiä veistoksia ja optisia harhoja.

Misytan työt käsittelevät pääasiassa perhettä ja haaveita jotka ovat tekijälle itselleen ajankohtaisia. Mutta muutkin voivat näihin helposti samaistua. Työt ovat optisia harhoja mutta sen ei tarvitse tarkoittaa ettei se ole todellista. Katselijat voivat itse tulkita työt omalla tavallaan eikä halua liikaa selitellä töitään. Kaikki työt ovat toteutettu tekijän unien pohjalta jonka takia mukana on myös kineettisiä teoksia.

MIGLE DUNCIKAITE – “REVELATIONS”

?????????????

(Photos: Petras Saulenas)

Migle Duncikaite

“Revelations”

10.1.-31.1.2016

 Structure/surface/material/color

Touch/sight/taste/smell/hearing

Learning

Trying

Failing/trying

Showing

Questioning

Answering

Reading

Writing back

Unknown script

Unreadable

Sensible

Sentimental

Personal

Misunderstanding

Inexplicable

Suspense

Flat/round/sharp/vibrant/heavy

 

Migle Duncikaite mainly been working as a painter. During the years she was analyzing historical events which ones were part of her country and family, also important for each individual. Currently Migle started to work as a Sculptor. Materiality, structure, form became important aspect in her art works.

http://miglead.wixsite.com/migleduncikaite

SAIMI SUIKKANEN – “ESILLÄ”

2.12-22.12.2016

Saimi Suikkasen ensimmäinen yksityisnäyttely ”Esillä” käsitteli selfieitä, eli internetissä julkisesti jaettuja omakuvia. Kuvilla viestitetään paljon omasta elämästä, arvoista ja siitä mitä haluttaisiin olla. Suikkasta kiinnostaa selfieiden estetiikka, motiivit ja kertakäyttöisyys. Hän on ottanut maalauksiinsa netissä julkaistuja julkisia kuvia ja yksinkertaistanut niitä. Käsittelyn jälkeen kuvista jää jäljelle vain ihminen, yksin puhelimensa kanssa. Kuvissa toistuvat eri teemat, kuten raskauskuvat, kuntosalilla otetut pullistelukuvat tai kehopositiivisuutta julistavat kuvat. Teosten tekotavassa on myös otettu internetkulttuurin nopeus ja kertakäyttöisyys huomioon; ne ovat pääosin tehty musteella paperille.

Saimi Suikkanen (s.1994) on neljännen vuosikurssin opiskelija Saimaan ammattikorkeakoulussa, maalauksen osastolla. Hän valmistuu kuvataiteilijaksi keväällä 2017. Suikkanen maalaa pääosin öljyväreillä, mutta tätä näyttelyä varten hän aloitti tekemään maalauksia myös musteella.

 

esilla_saimisuikkanensaimi2016 saimi2016_2 saimi2016_3

OLLI TAMMI – “MISSING THINGS”

Neljännen vuoden kuvanveiston opiskelijan Olli Tammen näyttely “Missing Things”

7. – 28.11.2016

‘Missing Things’ on Tammen ensimmäinen yksityisnäyttely ja se käsittelee kadottamista, huomaamatta olemista ja kaipausta kuvanveiston menetelmin. Tammi pyrkii luomaan yksinkertaistetun näyttelykokonaisuuden, jossa kaikki ylimääräinen ja asiaankuulumaton riisutaan pois, jättäen mahdollisimman paljon tilaa vain teoksille, niiden kokijalle ja näiden välisen kohtaamisen hetkelle.

omajulistepysty

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SINI KOSONEN – “PART THREE”

5.9. – 30.9.2016

Taiteilija käsittelee teoksissaan ihmisen rajoja: mikä erottaa sisäisen ja ulkoisen tilan / mihin minä lopun ja mistä sinä alat. Piirustuksissa hahmot katoavat, hajoavat, sulautuvat ympäristöönsä. Vesi on elementtinä kiinnostanut Kososta pitkään ja se on läsnä myös uusimmissa, vuoden 2016 aikana valmistuneissa teoksissa. Veden on ajateltu symboloivan ihmisen alitajuntaa ja tästä näkökulmasta taiteilijakin aihetta lähestyy.

http://sinikosonen.com/

PART THREE (1)